Recensie: Nepvlees - Belinda Aebi

Bij  uitgeverij Manteau verscheen ‘Nepvlees’, de zesde misdaadthriller van Belinda Aebi. Het verhaal speelt zich af in het Gentse met onderzoeksrechter Maud Gelderman in de hoofdrol.

In deze nieuwste thriller draait alles om dierenleed.

Monique Regniers en Jan vormen al zes jaar een koppel. Monique is een dierenvriend in hart en nieren, Jan was ooit een befaamde dierenarts. Hij had een eigen praktijk in Oostakker en Monique hielp hem mee. Monique, Jan en hun twee vrienden Wouter en Joris hebben vijf jaar geleden de vzw BSPCA  (Belgian Society for Prevention of Cruelty to Animals) opgericht. De organisatie ijvert voor het dierenwelzijn.

Maar dan slaat het noodlot toe. Jan lijdt aan een ongeneeslijke ziekte en is opgenomen in het Psychiatrisch Centrum Dr. Guislain. Voor Monique zit er niets anders op dan de praktijk te sluiten. Ze verkoopt het huis en verhuist samen met haar hond naar een klein appartementje in de Belfortstraat in Gent. Monique is een echte dierenliefhebster en blijft zich inzetten voor het dierenwelzijn in de vzw.

Niet lang voor Jan ziek werd was hij iets op het spoor gekomen dat zich afspeelde in het Japans restaurant Zuma in Gent. Monique had alle aanwijzingen die ze van Jan gekregen had gecheckt. Ze weet dat er in de Zuma iets niet pluis is, en wil weten wat er gaande is. Ze is vastbesloten om het geheim te ontrafelen en  infiltreert als bordenwasser in het Japanse restaurant.

Maar dan wordt op de teppan in restaurant Zuma  een verkoold lichaam van een vrouw aangetroffen. Onderzoeksrechter Maud Gelderman en haar speurders Max Dobbelaere en Gijs De Baets komen ter plaatse. Het slachtoffer is Kishi Takeda, chef-kok en echtgenote van de eigenaar van de zaak. Het onderzoek wijst er op dat de vrouw op een gruwelijke wijze vermoord is. Onderzoeksrechter Maud Gelderman en haar team gaan op zoek naar de daders…

In ‘Nepvlees’ volgen we het doen en laten van Monique (Mincko), een echte dierenliefhebster die zich inzet voor dieren in nood. Van in het begin van het verhaal ken je de dader, maar toch volgt er nog een verrassend einde. Als lezer heb je echt het gevoel dat je echt aanwezig bent in het verhaal

Je beleeft alles mee vanop de eerste rij en je voelt de pijn van de slachtoffers. De spanning zit er in vanaf de eerste pagina en blijft tot de allerlaatste letter. Op sommige momenten lag ik zelf te kronkelen van de pijn...

In deze thriller is fictie en non-fictie zijn door elkaar geweven. Het verhaal is fictief, maar als lezer zal je ongetwijfeld gebeurtenissen herkennen die in de media verschenen zijn. Ook de vzw BSPCA bestaat echt. Dierenleed uit zich in verschillende vormen. In Azië worden bepaalde vissoorten levend bereid of opgegeten, ook het vetmesten van ganzen en eenden is dierenmishandeling.

Maar ook dierenmishandeling, broodfokkers en dierensmokkel komt aan bod  Het is shockerend om te lezen welk leed dieren moeten doorstaan.

Belinda is met ‘Nepvlees’ er in geslaagd om de lezers bewust te maken welk leed dieren tot op de dag van vandaag nog dagelijks wordt aangedaan. Als lezer wordt je met de neus op de feiten gedrukt.

De auteur is meesteres in het schrijven van spannende thrillers met actuele thema’s. Net zoals de andere thrillers van Belinda Aebi is ‘Nepvlees’ een must read. Wedden dat het verhaal nog maandenlang blijft nazinderen in je hoofd?

ISBN: 9789022331583 - Paperback - 336 blz. - Prijs: € 21,99 - Uitgeverij: Manteau