Boekrecensie: De Kasteelmoord - Ronny Van Rompuy

Ronny Van Rompuy (1956) begon in 1986 zijn carrière bij de politie van Zomergem en klom door de jaren heen op tot de positie van hoofdinspecteur. Twee jaar geleden ging hij met pensioen en heeft een nieuwe hobby gevonden, namelijk schrijven. Bij uitgeverij Houtekiet verscheen zijn debuut met als titel ‘De Kasteelmoord’.

Het verhaal begint op een druilerige maandagochtend in juni. Patrick De Vuyst is gepromoveerd tot hoofdinspecteur en is op weg naar de federale gerechtelijke politie in Zomergem voor zijn eerste werkdag. In het kantoor heeft hij een afspraak met commissaris De Clercq. Maar commissaris De Clercq is eigenlijk niet zo blij met de nieuwe hoofdinspecteur. Ze weet dat hij de neiging heeft om zijn eigen interpretatie te geven aan de wetten en waarschuwt hem alvast dat bij haar alles volgens het boekje gebeurd.  Dan stelt ze hem voor aan het team waar hij de leiding over heeft: inspecteurs Talita Smessaert, Leen Buysse en Natalia De Prins.

Kersvers hoofdcommissaris De Vuyst heeft nog maar juist zijn bureau toegewezen gekregen en is nog van de verrassing aan het bekomen - een team dat enkel bestaat uit vrouwen - dat hij de melding krijgt dat er een lijk werd gevonden in de Strengbossen. Het slachtoffer is Sonja Claeys, een jonge vrouw uit Nevele die bekend staat als een prostituee. Uit onderzoek blijkt dat Sonja ook iets met drugs te maken heeft en dat ze een relatie heeft met dokter De Vlieger. Wanneer Barones De Vosselaere -de echtgenote van dokter De Vlieger- in haar kasteel vermoord wordt teruggevonden, lijkt de zaak eenvoudig. Maar niets is wat het lijkt.

Deze eerste zaak die hoofdinspecteur Patrick De Vuyst krijgt toegewezen, loopt niet van een leien dakje. Hij is ervan overtuigd dat er binnen het team een mol zit die het onderzoek boycot. Maar Patrick bijt zich vast in het onderzoek en zoekt samen met zijn team naar de dader(s). Maar dit doet hij op zijn eigen manier,en dat leidt natuurlijk voor spanningen tussen hem en commissaris De Clercq…

Het verhaal heeft totaal niets te maken met de kasteelmoord in Wingene. Het is een fictief verhaal dat wel gebaseerd is op de realiteit. Ronny Van Rompuy heeft tijdens zijn carrière bij de politie verschillende moordzaken meegemaakt. Hij weet als geen ander hoe alles reilt en zeilt binnen de wereld van politieonderzoeken en is hiermee de perfecte persoon om een echt verhaal rond een moordonderzoek te schrijven. Dit maakt dat zijn debuut een opmerkelijke misdaadroman is. Deze roman bevat een goed geschreven verhaal dat gericht is op het onderzoek naar de moordenaar.

De personages hebben ieder hun eigen karakter. Hoofdinspecteur Patrick De Vuyst zal het hart van menig lezers stelen. De koffieverslavende inspecteur is recht voor de raap, heeft veel humor en werkt het liefst buiten het boekje. Dit samen met de strenge commissaris De Clercq, die alles volgens de letter van de wet doet, zorgt  uiteraard voor vuurwerk.

‘De Kasteelmoord’ smaakt naar meer. Hopelijk mogen we vlug een tweede boek verwachten van Ronny Van Rompuy en het liefst met hoofdinspecteur De Vuyst in de hoofdrol.

De opbrengst van dit boek gaat naar Hachiko, centrum voor de opleiding van assistentiehonden in Merelbeke.

ISBN: 9789089240620 - Paperback - 270 blz. - Prijs: € 19,99 - Uitgeverij: Houtekiet