Boekrecensie: Het Meisje in de Trein - Paula Hawkins

Paula Hawkins werd geboren in Zimbabwe en woonde daar tot ze in 1989 naar Londen verhuisde. Ze werkte vijftien jaar als journalist voordat ze begon met het schrijven van fictie.

In 2015 debuteerde ze met ‘The Girl on the Train’. Deze thriller was meteen een schot in de roos. In Engeland en de Verenigde Staten stond het boek meteen op 1 in de bestsellerlijsten. Wereldwijd zijn er inmiddels reeds ruim 8 miljoen exemplaren verkocht.

Het boek is verfilmd en speelt nu in de bioscoopzalen. Het hoofdpersonage Rachel wordt vertolkt door Emily Blunt.

‘Je kent haar niet. Maar ze weet precies wie je bent.’ Dit zijn de twee zinnen die op de cover staan en mij meteen al nieuwsgierig maakte.

Het verhaal gaat over Rachel, die alchoholverslaafd en depressief is. Sinds haar scheiding van haar man Tom woont ze bij haar vriendin Cathy. Iedere ochtend neemt Rachel de trein van 8:04 u van Londen naar Ashbury naar haar werk. Sommige reizigers lezen de krant of werken op hun laptop, kijken naar andere reizigers of kijken gewoon naar buiten. Rachel kijkt naar andere reizigers en fantaseert in haar gedachten verhalen over hen.

Halverwege de rit passeert ze een rij charmante victoriaanse huizen in een buitenwijk van Londen waar de trein altijd stopt daar aan hetzelfde rode sein. Twee keer per dag heeft Rachel zicht op één van de huizen waar een koppel geniet van een ontbijt op hun terras. De bewoners zijn een charmant stel, volgens Rachel. Zelf kent ze het koppel niet, maar ze fantaseert hoe hun leven er uit zien en verzint zelfs namen voor hen: ‘Jess en Jason’.

Het leven van Jess en Jason - die in het echte leven Megan en Scott heten - lijkt perfect, net zoals het leven van Rachel vroeger was. Want met haar man Tom woonde Rachel een paar huizen verderop. Nu woont Tom in het huis samen met zijn nieuwe vrouw Anna en hun dochtertje.

Maar op een dag tijdens de treinrit ziet ze iets vreemds in de tuin van Jess en Jason. Wanneer blijkt dat Jess vermist is, stapt Rachel naar de politie om te vertellen wat ze gezien heeft. Rachel raakt steeds meer en meer betrokken bij de gebeurtenissen en de mensen die erbij betrokken zijn. Maar heeft ze hier wel goed aan gedaan? En wie kan Rachel nog vertrouwen?

‘Het meisje in de trein’ is een heerlijke thriller die leest als een trein en nog lang blijft nazinderen in je hoofd. Drankverslaving, echtscheiding, partnergeweld en kinderloosheid zijn thema’s die in deze psychologische thriller aan bod komen. Dit zijn thema’s waarmee iedere lezer wel eens van dichtbij of in de vrienden- en kennissenkring mee geconfronteerd wordt en maakt het verhaal realistisch en herkenbaar.

Het verhaal is geschreven in dagboekvorm en vanuit het perspectief van drie vrouwen: Rachel, Megan en Anna. De personages zijn menselijk en geloofwaardig en worden op een prachtige manier beschreven. Je voelt echt hun verdriet, pijn, hopeloosheid en machteloosheid. Als lezer beleef je het verhaal door de ogen van het hoofdpersonage Rachel. Sommige lezers zullen haar verwensen en anderen zullen een plaatsje in hun hart hebben voor haar en haar voortdurend willen beschermen tegen verkeerde beslissingen.

Vanaf de eerste pagina ben je als lezer gefascineerd door het verhaal dat traag wordt opgebouwd. Als je denkt dat je de puzzel hebt opgelost, blijkt dat je op een verkeerd spoor zit. Het boek bevat een ijzersterk, goed opgebouwd verhaal met een verrassend einde.

ISBN: 9789400503885 - Paperback - 368 blz. - Prijs: € 15,00 - Uitgeverij: A.W. Bruna