DVD Recensie: Atlantis ~ The Legend Begins

Het verhaal

De jonge oceanoloog Jason (Jack Donnelly uit House of Anubis) is al jarenlang op zoek naar zijn vader, die verdwenen is tijdens een tragisch ongeluk met een onderzeeër. Tijdens een zoveelste tocht doorheen de oceaan wordt Jasons miniduikboot aangetrokken door een helder licht, waarna hij in een kolkende watertrechter verdwijnt en naakt aanspoelt aan een onbekende kust. Al snel merkt hij een enorme omwalde stad op die eruit ziet alsof hij het verleden in is gekatapulteerd.

Eenmaal hij kleren heeft gevonden, besluit Jason om de stad te verkennen. Al snel ontdekt hij dat het om Atlantis blijkt te gaan en valt hij van de ene verrassing in de andere. Zo blijken bepaalde personages en monsters uit de oude Griekse mythen wel degelijk te bestaan, maar meestal in een andere gedaante dan we hen in ons universum kennen, en lijkt hij in staat om met iedereen te kunnen communiceren. Bovendien bezit Jason in Atlantis over een haast bovenmenselijke behendigheid die hem herhaaldelijk in staat stelt om zijn hachje te redden.

Wanneer hij wordt aangevallen door een tweekoppige hagedis, ziet Jason zich genoodzaakt om zich te verdedigen en het beest bewusteloos te slaan, maar dat valt niet in goede aarde bij de eigenaar. De jongeman moet op de vlucht voor de plaatselijke stadswacht en eindigt in het huis van niemand minder dan de wiskundige Pythagoras (Robert Emms uit onder andere War Horse en Kick-Ass 2) en de zwaarlijvige Hercules (oudgediende Mark Addy van The Thin Blue Line, The Full Monty enGame of Thrones), die hem helpen om zich te verbergen.

Hercules blijkt behoorlijk veel van drank (en vrouwelijk schoon) te houden en ook Pythagoras is niet bepaald een vechterstype, maar toch beginnen de drie een hechte vriendschap, ondanks het feit dat het Orakel van Atlantis (Juliet Stevenson uit onder andere The Village) Jason weet te vertellen dat zijn lot onlosmakelijk verbonden is met de stad en dat hij in gevaar zou zijn als hij of anderen zijn ware identiteit te weten zouden komen.

Tot overmaat van ramp valt prinses Ariadne (Aiysha Hart) voor de charmes van de jonge Jason, tot ergernis van de politiek bewogen koningin Pasiphae (een sublieme Sarah Parisch uit The Pillars of the Earth), die al snel in de smiezen heeft dat het geplande huwelijk met een buitenlandse koning wel eens op de helling zou kunnen komen te staan.

Ook koning Minos (Alexander Siddig, die 173 afleveringen lang de rol van dokter Bashir vertolkte in Star Trek: Deep Space Nine en ook te zien was in, onder andere, Reign of Fire, 24, Doomsday, Strike Back, Da Vinci’s Demons en The Fifth Estate) komt geregeld in conflict met Jason, die de eerste keer alle aandacht naar zich toezuigt wanneer hij beslist om Pythagoras te helpen nadat deze laatste wordt uitgekozen als offer voor de Minotauros…

De serie

Ondanks een goed vijfde seizoen, besloten de makers van Merlin na vijf jaargangen dat het vet een beetje van de soep was. De serie werd afgevoerd, maar niet zonder dat er al een nieuwe reeks binnen hetzelfde genre klaarstond: Atlantis, dat kan buigen op een sterke bezetting, waaronder enkele acteurs die al erg lang heel erg geliefd zijn binnen het fancircuit, zoals Mark Addy, die in 2011 indruk maakte als Robert Baratheon in Game of Thrones, en die naast Russell Crowe ook al in de huid was gekropen van broeder Tuck in Robin Hood.

Ook Alexander Siddig krijgt steevast staande ovaties op sf- en comic-conventies, aangezien hij zowel in Star Trek: Deep Space Nine als in 24 al een erg sterke indruk achterliet. Tel daarbij het acteergeweld van iemand als Sarah Parish op en je weet dat je als regisseur goed zit. Jack Donnelly had het zelf ook al goed gedaan in jeugdreeks House of Anubis en promoveert met Atlantis dus naar een ouder familiepubliek, terwijl er sterk gesleuteld werd aan de formule die Merlin redelijk succesvol maakte.

Een van de bedenkers van het eigenzinnige The Misfits werd in huis gehaald en er werd een gezonde dosis humor toegevoegd aan het mengsel, waardoor Atlantis veel meer facetten heeft meegekregen dan de meeste soortgelijke avonturenreeksen.

Omdat de makers ervan uitgaan dat de mythen die wij vertellen mogelijk niet helemaal juist zijn (en/of dat Atlantis plaatsvindt in een parallel universum), konden de scenaristen naar hartenlust experimenteren met personages en wezens die afwijken van de verhalen die wij kennen. Zo is het Jason, niet Theseus, die de Minotaurus te lijf gaat, is Hercules een zwaarlijvige, ietwat laffe luierik en is Medusa (Jemima Rooper) heel wat vriendelijker dan je zou kunnen denken. Op die manier wordt het publiek geregeld op het verkeerde been gezet en kan er geknipoogd worden naar de Griekse mythologie door namen als Oedipus en Circe te laten vallen.

De sfeer van de serie grijpt niet alleen terug naar oude blockbusters als Clash of the Titans, maar ook naar succesvolle avonturenseries als Xena: Warrior Princess,Hercules: The Legendary Journeys en Sinbad. Ook Doctor Who is nooit ver weg en in de Verenigde Staten werd Atlantis zelfs onmiddellijk na die immens populaire, iconische serie op het scherm gebracht. Om alles zo episch mogelijk te laten ogen, werd er zowel in Wales als in Marokko gefilmd, terwijl ook het budget voor kostuums en speciale effecten aan de hoge kant lag.

De wisselwerking tussen de drie hoofdpersonages, de toegankelijkheid voor de hele familie, de vele speciale effecten, de komische elementen, de flitsende actie en de knipoogjes naar oude Griekse verhalen zorgen ervoor dat Atlantis blijft boeien en dat elk van de 13 afleveringen garant staat voor een leuke 45 minuten.

D.Vandereyken

Technische fiche

Regie: Alice Troughton, Justin Molotnikov, Declan O’Dwyer, Jeremy Webb