DVD recensie: Longmire - Seizoen 2

Het tweede seizoen van Longmire begint met een opdracht die lelijk misloopt. In eerste aflevering Unquiet Mind moeten sheriff Walt Longmire (de Australische acteur Robert Taylor uit onder andere Home and Away en The Matrix) en hulpsheriff Victoria ‘Vic’ Moretti (Katee Sackhoff uit Battlestar Galactica en 24) een bekende seriemoordenaar naar de FBI brengen.

De man heeft met de ‘feds’ immers afgesproken dat zijn executie zal worden uitgesteld als hij het graf van een van zijn indiaanse slachtoffers aanwijst. Kort nadat hij in de handen van de FBI wordt geplaatst, weet hij echter te ontsnappen en ziet Longmire zich verplicht om hem te voet achterna te gaan tijdens een hevige sneeuwstorm.

Buiten de verschillende misdaden die Walt en Vic moeten onderzoeken, heeft het duo nog andere katten te geselen. Zo wordt Longmire nog steeds geplaagd door de moord op zijn vrouw, al blijkt de steun van zijn nieuwe vriendin, Lizzie (Katherine LaNasa), dochter Cady (Cassidy Freeman) en beste vriend Henry (Lou Diamond Phillips) heel wat te helpen.

Desondanks wordt het verwerkingsproces verstoord door ex-collega Branch Connally (Bailey Chase), die nu zijn rivaal is geworden in de verkiezingsstrijd voor het ambt van sheriff.

Ondertussen wordt hij ook lastiggevallen door rechercheur Fales (Charles S. Dutton), die de mysterieuze moord op de moord van Longmires vrouw aan het onderzoeken is.Ook Walts entourage heeft het niet gemakkelijk: Cady probeert op haar eigen manier te weten te komen wat er precies gebeurd is met haar moeder, Henry krijgt van Fales te horen dat hij op de verdachtenlijst komt te staan en Vic heeft af te rekenen met een stalker en een ex-collega uit Philadelphia die haar aanwijst als oorzaak van de zelfmoord van zijn vroegere partner…

Bespreking

Longmire is gebaseerd op de populaire misdaadboeken van Craig Johnson, die overal lof heeft geoogst met zijn Walt Longmire Mysteries, maar gaat ook zijn eigen weg en in dit geval betekent dat: een politieserie die steunt op een vertrouwde structuur, waarbij elke aflevering een eigen misdaad biedt en dus grotendeels op zichzelf staat. Net als we gewend zijn van Castle, Criminal Minds, Bones, The Mentalist en konsoorten, zijn er wel enkele subplots die doorheen het hele seizoen (of het grootste gedeelte van de jaargang) lopen… en laat nu net die verhaallijnen het interessantst zijn.

De sterkste momenten zijn die waarin acteur Robert Taylor met weinig woorden en zonder enige vorm van overacting de interne zielsroersels van zijn personage prijsgeeft. Dat ook Katee Sackhoff excelleert in subtiele gelaatsuitdrukkingen, weten we natuurlijk al sinds haar sublieme rol als kapitein Kara ‘Starbuck’ Thrace in Battlestar Galactica, al is haar Victoria in Longmire heel wat minder susceptibel aan stemmingswisselingen of agressieve uitspattingen.

Met ook nog Lou Diamond Phillips (La Bamba, Young Guns, Stargate: Universe) erbij, weet je dat het met de bezetting wel snor zit. Bovendien verschilt de sfeer in Longmire heel sterk van wat we gewend zijn in, bijvoorbeeld, CSI, NCIS of Criminal Minds. Die series maken voortdurend gebruik van de moderne technologie en geavanceerde software, terwijl Walt Longmire niet eens houdt van gsm’s en het met veel minder middelen moet stellen.

Dat deze reeks een beetje aanvoelt als het bastaardkindje van een moderne western en een misdaaddrama, met een hoofdpersonage dat doet terugdenken aan Tom Selleck of Lee Majors, hoeft dus niet te verbazen. Dat het allemaal behoorlijk goed werkt zonder ooit vernieuwend te zijn, misschien wel. Beoordeling serie: **1/2 (op 3 sterretjes)

TECHNISCHE FICHE

Regie: Michael Offer, Lodge Kerrigan, e.a.

Scenario: Hunt Baldwin, John Coveny, Tony Tost, e.a.