DVD recensie: Mall - Joseph Hahn

Nadat de lange, ietwat mysterieuze Malcolm (James Frecheville) zijn eigen moeder (Mimi Rogers) vermoordt en vervolgens de woonwagen in brand steekt, trekt hij met een vastberaden blik in de ogen naar een plaatselijk winkelcentrum. De kalmte die hij daarbij bewaart, maakt meteen duidelijk dat Malcolm er genoeg van heeft... en dat wordt nog meer onderstreept door de wapens die de man in zijn tas met zich meedraagt.

In het winkelcentrum leren een aantal mensen elkaar voor het eerst kennen. Jeff (Cameron Monaghan) is een jonge intellectueel die het leven maar niets vindt, maar er wel graag over filosofeert met zijn vriendin, Adele (India Menuez). Danny (producer Vincent D’Onofrio) is een oude gluurder die een meer dan gezonde interesse toont in Adele. Michel (Gbenga Akinnagbe) probeert zijn gewelddadig verleden achter te laten door zich toe te leggen op zijn nieuwe werk als veiligheidsagent. Donna (Gina Gershon) past dan weer perfect binnen het stereotype van de ‘wanhopige huisvrouw’.

Wanneer de levens van deze vijf vreemdelingen kruisen met dat van Malcolm, worden er een aantal gebeurtenissen in gang gezet die niet meer tegen te houden zijn... Dat Jeff de gebeurtenissen om hem heen met de nodige apathie ervaart, is daarbij haast even schokkend als de acties van Malcolm zelf zijn.

De film

Mall is een adaptatie van het gelauwerde gelijknamige boek van topauteur, toneelschrijver en acteur Eric Bogosian, die onder andere ook Talk Radio (verfilmd door Oliver Stone) en SubUrbia neerpende. Bogosian is zelf bekend omwille van zijn prestaties op Broadway en in series als Law & Order: Criminal Intent.

Bovendien werd hij enkele jaren geleden genomineerd voor een Pulitzerprijs en mocht hij ook een Zilveren Beer ontvangen op het Internationaal Filmfestival van Berlijn.

Bogosian is in goed gezelschap, want niemand minder dan Joseph ‘Joe’ Hahn regisseerde. Hahn is al jaar en dag een van de drijvende krachten achter de immens populaire metalband Linkin Park, dat niet alleen verschillende MTV Awards in de wacht heeft gesleept, maar ook twee prestigieuze Grammy Awards, een American Music Award, een World Music Award en een TMF Award.

Joe staat daarbij niet alleen achter de draaitafel, hij is ook de regisseur van de beste videoclips die Linkin Park ooit heeft opgenomen. In totaal heeft de sympathieke DJ al 21 videoclips van de band onder zijn arm, terwijl hij songs van Static-X, Xzbit, The X-Ecutioners, Story of the Year en Alkaline Trio visueel gestalte gaf.

Zijn kortfilm The Seed won al de titel van beste kortfilm en beste cinematografie op diverse filmfestivals en nu is het dus ook de beurt aan Joe Hahns eerste volwaardige speelfilm... en het is meteen een schot in de roos!

Voor deze kruising tussen donkere komedie en drama kon de muzikant bovendien beroep doen op een aantal rasacteurs, waaronder hoofdrolspeler Cameron Monaghan, die ondanks zijn 21 jaar al in tal van grote producties mocht aandraven, zoals Numb3rs, The Mentalist, Fringe, The Glades, NCIS, Rizzoli & Isles, Law & Order: Special Victims Unit en Shameless, terwijl James Frecheville momenteel naast ‘onze’ Matthias Schoenaerts te bewonderen is in The Drop.

Vincent D’Onofrio is binnenkort dan weer te zien als superschurk Wilson ‘The Kingpin’ Fisk in de nieuwe tv-serie Daredevil, maar maakte in het verleden al indruk in onder andere Full Metal Jacket, JFK, The Cell en Law & Order: Criminal Intent... en zo zouden we nog lang kunnen doorgaan, met ook Peter Stormare (Arrow, The Blacklist, Entourage, Fargo, The Big Lebowksi) en Gina Gershon (Face/Off, Killer Joe) in de cast.

Technische gegevens DVD:

Regie: Joseph Hahn

Cast: Vincent D'Onofrio, Gina Gershon, Cameron Monaghan, James Frecheville, John Hensley, Sianoa Smit-McPhee, Stephen Taylor