Boekrecensie: De Winterkinderen - Lulu Taylor

Olivia en Dan Felbeck zijn al jaren getrouwd, maar het enige wat ontbreekt om hun gezinnetje compleet te maken zijn kinderen. Maar Olivia blijkt onvruchtbaar te zijn, ze onderging tevergeefs al enkele IVF behandelingen. Voor een volgende behandeling heeft het koppel geen geld meer en de onvervulde kinderwens zorgt voor spanningen tussen Olivia en Dan.

Dan vertelt zijn oude studievriendin Francesca, met wie hij nog steeds een hechte vriendschap heeft, over hun problemen. Francesca  woont samen met haar schatrijke echtgenoot Walt in Genève en hebben een appartement in Londen. Telkens ze in Londen logeert brengt ze een bezoek aan Dan en Olivia. Francesca doet hem een voorstel om hun kinderwens te kunnen vervullen op voorwaarde dat het een geheim blijft voor Olivia. Wanneer Olivia en Dan vernemen dat ze zwanger zijn, kan hun geluk niet meer op. Maar wanneer Dan zijn baan verliest is dit een domper op de feestvreugde.

Met de geboorte van de tweeling Bea en Stan is hun gezinnetje compleet. Wanneer Francesca hoort dat de tweeling geboren is, reist ze zo snel mogelijk naar Londen en bedelft ze hen onder cadeautjes. Ze laat ook weten dat ze altijd op haar hulp kunnen rekenen. Dan en Olivia besluiten om hun appartement in Londen te verhuren en een tijdje naar Argentinië te gaan wonen bij de mama en de zus van Olivia. Het plan is dat Dan zijn boek daar in alle rust kan afwerken en Olivia hulp heeft van haar mama en zus.

Francesca’s man Walt heeft net Renniston Hall - een gigantisch eeuwenoud landhuis dat ooit een chique kostschool voor meisjes was - gekocht.In ruil om een oogje in het zeil te houden tijdens de renovatiewerken biedt Francesca aan Dan en Olivia een gezellige cottage op het landgoed aan waar ze gratis mogen wonen. Dan en Olivia  willen wel terugkeren naar Engeland maar ze hebben de financiële middelen niet.

Voor Olivia is Francesca een goede vriendin en is blij met het haar aanbod, Dan is er niet zo voor te vinden maar stemt uiteindelijk toch toe. Ze nemen hun intrek in de cottage en zijn gelukkig. Dan werkt aan zijn boek en Olivia en de tweeling heeft een prachtige tuin.

Alles loopt op wieltjes tot Francesca zelf ook in Renniston Hall arriveert.Tijdens de renovatiewerken logeert ze in het huis van Dan en Olivia. Francesca is gek op de kinderen en wil zoveel mogelijk tijd met hen doorbrengen. Maar na een tijdje slaat de sfeer om door Francesca’s aanwezigheid en is de spanning te snijden in het gezin. Maar Francesca is niet van plan om weg te gaan. Olivia stelt zich vragen over de vriendschap tussen Dan en Francesca, ze vraagt zich af wat er tijdens hun studententijd gebeurd is. En waarom is Francesca zo gehecht aan de kinderen? Olivia begint zich af te vragen hoe goed ze Dan eigenlijk kent, en of hun perfecte leven niet gebaseerd is op een grote leugen. En ook Renniston Hall heeft geheimen en begint die langzaam prijs te geven...

Alhoewel op het boek staat aangegeven dat het een thriller is, maar naar mijn mening is het meer een psychologische roman. Het verhaal bestaat uit twee verhaallijnen. Enerzijds het verhaal van Olivia, Dan en Francesca dat zich afspeelt in het heden en anderzijds het verhaal dat van twee vriendinnen Julia en Alice die in 1959 in Renniston Hall verbleven, toen het nog een chique kostschool was.

Op het eerste gezicht staan de verhalen los van elkaar, maar op het einde wordt het voor de lezer duidelijk dat beide verhalen toch iets gemeenschappelijk hebben. Om de spanning erin te houden heb ik besloten om niets over het verhaal van Julia en Alice te vertellen.

Met ‘De Winterkinderen’ heeft Lulu Taylor een prachtige roman geschreven die bestaat uit een proloog, vier delen en een epiloog. Het verhaal bestaat uit korte hoofdstukken en om dieper in te gaan op de gedachten van de personages, maakt de auteur gebruik van in cursief gedrukte tekst. Dit verhaal zit vol mysteries zodat je bij het einde van ieder hoofdstuk toch benieuwd bent wat er gaat komen. Een meeslepend en geloofwaardig verhaal, boeiende personages en mooie locaties en een vlotte schrijfstijl zorgen ervoor dat  je deze roman in één ruk uitleest!

Auteur Lulu Taylor groeide grotendeels op in het buitenland en keerde terug naar Engeland om haar school af te maken. Ze studeerde Engels aan de universiteit van Oxford en werkte bij een uitgeverij. Na enkele succesvolle romans ging ze over op psychologische spanning.

ISBN: 9789022578797 - Paperback - 400 blz. - Prijs: € 15,00 - Uitgeverij:  Boekerij