Bruno Buteneers vertelt over zijn nieuwste boek 'De Roofkunstenaar'

"300 jaar geleden zaten er 50.000 mannen in onze tuin"

Naar aanleiding van het verschijnen van het boek ‘De Roofkunstenaar’ hadden we een gesprek met auteur Bruno Buteneers.

Lees HIER de recensie van het boek.

Vanwaar komt het idee om een boek te schrijven over tijdreizen?

Ik probeer altijd te schrijven over dingen die me echt interesseren en me boeien. Het zou me nooit lukken om een financiële thriller te schrijven, omdat ik daar echt geen kaas van heb gegeten. Of een misdaadroman? Zotte moorden zou ik genoeg weten te verzinnen, maar om die dan geloofwaardig te laten oplossen door iemand van de recherche?

Door over dingen te schrijven, waar je iets vanaf weet, kom je ook geloofwaardiger over, denk ik. In mijn geval zullen dat eerder geschiedenis en wetenschap zijn. Het principe van tijd fascineert me mateloos. Over dat onderwerp heb ik al enorm veel gelezen en je schrijft dus wat je leest. Er zijn ook al tal van tijdreisavonturen gepubliceerd natuurlijk (Tijdlijn van Crichton, Zwarte Winter van Willis ...) Maar toch leek het me leuk om een paar mensen van nu, ieder met zijn eigen problemen en eigenaardigheden, te droppen in een periode die nauwelijks 30 generaties geleden is. Maar toch een periode waar de gebruiken en gewoonten genoeg verschillen van de onze.

En waarom de slag bij Neerwinden? Is er een speciale reden voor?

Zelf woon ik in het dorpje Neerhespen, dat aan Neerwinden grenst. In onze geschiedenisboeken leren we vooral over de Guldensporenslag en de slag bij Waterloo, maar de slag bij Neerwinden uit 1693 was de bloedigste uit de 17de eeuw. Dus iets meer dan driehonderd jaar geleden, zaten er rond deze periode zo'n 50.000 mannen te wachten in het dorpje waar ik woon (en de dorpen ernaast). In onze tuinen zaten ze te wachten op het leger van de Fransen, dat 80.000 man sterk was. Ook interessant om weten is dat zo'n veldslag slechts een paar uren duurde. Er vielen die middag ongeveer 28.000 doden en gewonden te tellen.

Het is ook rond die periode dat de heksenvervolging in onze streken zijn hoogtepunt kende. Combineer de veldslag en de heksenvervolging met mensen die uit ons heden komen en je kan als verhalenverteller echt alle kanten uit. Ik heb geprobeerd leuke personages te verzinnen, intrigerende slechteriken, een leuk plot met wendingen. Kortom, een (ont)spannend verhaal.

Eigenlijk probeer ik een zomerse blockbuster op papier neer te schrijven. Kijk maar eens een avonturenfilm zonder het geluid aan en de beleving zakt als een slechte pudding in elkaar. Dus dachten we: waarom kan er bij een avonturenroman niet eens een soundtrack zitten?

Wiens idee was het om bij het boek een cd te maken?

Dat kwam van Paul Pans. Ik kende hem als journalist die over de gemeente, waarvoor ik zelf werk, schreef en we raakten aan de praat over mijn eerste boek en 'De Roofkunstenaar'. Paul is zeker geen onbekende in de muziekwereld, want hij schreef 420 composities in binnen- en buitenland.Onder meer Ann Christy, Barbara Dex, Paul Severs, Joe Harris, Will Ferdy, Jimmy Frey, The Classic Illustration zongen zijn liedjesteksten. Hij stelde voor om een nummer te schrijven voor het boek, maar al snel, gulzig als ik ben, wilde ik graag meer nummers.

En daarna vond ik dan weer dat de muziek moest afgewisseld worden met tekstfragmenten uit het boek. Zo hoor je de topacteur Vic De Wachter als het personage 'de edelman' op de audio-cd. In de instrumentale werken van Paul zit de nodige spanning, naast hier en daar (meer dan) een vleugje romantiek. Met het werk ‘Terug naar de Barok’ voert Paul, zoals de titel het zelf zegt, de lezer/luisteraar qua muziekstijl naar het einde van de zeventiende eeuw en de Hoog-Barok. Klavecimbel, fagot en fluit, een onafscheidelijk trio, moeten na een tijdje heel wat meer instrumenten dulden. Orgel en trompet klinken dan weer onheilspellend.

Heb je al reacties gehad op je boek?

Enkel op het manuscript. Vrienden en kennissen hebben het met veel plezier gelezen en ze vonden het nog beter dan mijn eerste boek 'Weerklank'. Maar 'De Boekenkast' is de eerste die het afgewerkte boek heeft kunnen lezen. Wist je dat een week voordat het boek in druk ging, ik het einde nog heb aangepast. Ik was niet gelukkig met de eerste versie.

Wat zal het vervolg worden op 'De Roofkunstenaar'?

Ik heb nog ideeën zat, echt waar. Op de één of andere manier zat ik na te denken over een verhaallijn voor Jurassic Park 4. En eerlijk gezegd, daar zit in Hollywood natuurlijk echt niemand op te wachten, op een Vlaming die terwijl hij in zijn tuin zit te werken, even hen wat suggesties zou doorsturen. Maar goed, ik bedacht dat het verhaal wat minder dino kon gebruiken en wat meer karakterontwikkeling.

Als snel verliet ik de piste van de dino's volledig (iets met vrij dure rechten) en kwam ik met volgend verhaal op de proppen:

De ultieme droomwens van een doodzieke tiener dreigt een huiveringwekkende nachtmerrie te worden.

Mijlenver weg van de bewoonde wereld, diep in het onherbergzame Amazoneregenwoud van Ecuador, ligt een plek die de hemel op aarde evenaart. In Resort Kolibrie maken welstellende bezoekers in ongeziene luxe kennis met de pracht van de jungle. De doodzieke Sarah en haar vader horen niet thuis in het groepje van onuitstaanbare gasten. Al snel komen ze er achter dat het woud geen enkele zwakheid van geest of lichaam duldt. De jungle verslindt zonder de minste aarzeling diegene die zijn zwakke plek toont. Een nieuwe strijd om wat langer te leven gaat van start.

En nu laat ik dus alles sudderen en pruttelen zoals soep op een kookplaat. Tot het moment rijp is om te beginnen met schrijven en dan is er geen weg meer terug...

De Roofkunstenaar - ISBN: 978909029659 - Paperback - 316 blz. - Uitgeverij: Dunfy